076-550 33 15
ÖPPETTIDER
Alla dagar 10-21

INLÄGG

“Stort Tack för tips och råd Magnus, vi är såå laddade inför körprovet nu!”

 

#9
Under mars månad läser jag in YKB, så räkna med att svarstiden kan vara längre än normalt. Men ni är alltid välkomna att höra av er!
Vi alla hoppas att corona-händelsen snart är förbi. Ta hand om varandra.

#8
Om man misslyckas på körprovet på Trafikverket hamnar man i “omprovs-kö”. Det är en kö som sträcker sig långt fram i tiden. Flera månader. 
Jag kan med min kunskap coacha er att inte hamna där. Tillåt er själva att undvika den frustrationen. Väl mött! /Magnus, KörkortStockholm.

 

#7
Alla som provar min tjänst blir otroligt tacksamma! Så mycket man blir medveten om, på så kort tid. Då kan handledaren och eleven träna vidare i lugn o ro själva sen. Med massor av nya intryck och sätt att se på körningen. Välkomna, ni också, som läser detta och vill förstå Trafikverkets körprov!

#6
EcoKörning, lätt eller svårt…? Gör det till ett SPEL!
Ett sätt att träna på EcoKörning är att förutbestämma en slinga som tar 10 min att köra. Kör därefter slingan flera gånger, och träna på att aldrig använda bromsen (då får du minuspoäng!). Du behöver tvinga dig själv att titta ännu längre fram, slappa gasen ännu tidigare, planera mot situationen, använda växlarna för att sänka farten, se vilka luckor du kan “flyta med i”, upptäcka övergångsställen, bilar, rödljus, korsningar, cirkulationsplatser m.m i god tid. Allt detta behöver även ske i samspel med trafiken runtomkring dig.
Du… Lycka till!

#5
Snart kanske vi får lite snö och is? Självklart ska man då anpassa körningen till väglaget. Men man måste ha rätt typ av anpassning. Jag minns flera som sa “jag kör långsamt för det är halt”. Samtidigt körde andra bilister om, både till höger och vänster…
Minuten senare körde samma person upp på motorvägen och drog på i 100km/h. Vad hände med “det är halt”-tänket nu då?
Anpassa körningen korrekt i varje given situation, för varje situation är förändrad från när du sist körde just där. Det är det som verkligen är anpassad körning. Alldeles för många kuggar på okunskap och förståelse för just den frasen. “Anpassad körning”.
Jag önskar alla ett gott nytt år! 2020 är snart här  🙂

 

#4
Lucia har passerat och julen närmar sig med stormsteg. En del övningskör för fullt för att kanske få körkortet som julklapp. En väl investerad tid är en session hos KörkortStockholm, då förstår ni körprovet betydligt bättre och klarar det mycket lättare! Jag finns endast ett litet sms ifrån dig  🙂

 

#3
Det är så roligt att få er, kunder, att verkligen förstå körprovet!
Att det inte är “trolleri-trolleraa”. Att allt har en systematik som är lätt, när man väl förstår den. Det är det här jag hjälper er med. Att förstå och applicera rätt körteknik. Jag har åkt med så många som tyvärr övat fel under tiden jag arbetade på Trafikverket. Men det är först nu jag verkligen får göra det jag vill och det jag brinner för – coacha er att öva rätt och klara körprovet snabbare med mindre stress. Det gör mig glad och sparar er från frustration!

 

#2
Samspel. Ett vanligt fel på Trafikverkets körprov. Att verkligen: SE-FÖRSTÅ-AGERA utifrån det som faktiskt händer just där, just då. Att göra det situationen kräver. Förmåga att köra tydligt, bestämt. Följa förutsättningarna. Och jag lovar, dom förändras – ofta. Du som kör måste förstå vad du måste agera på. Du som handledare måste tala om vad din elev måste se. Har handledaren en backspegel att se bakåt med? Där har du en orsak till varför eleven kommer kugga på körprovet…

 

#1
Många uppkörningar blir det (och dyrt) när man inte är medveten om kraven för körkort. Ju tidigare man kan förstå kraven vid privat övningskörning, desto bättre kan man öva. Se till att mängdträna korrekt. Det är mitt tips från coachen.