Sida under uppbyggnad.

Jag vet att du som handledare har kört bil i många år och att du är säker på att du kommer ge din tonåring de bästa förutsättningar för att klara körprovet på Trafikverket.

Jag vet dock, från min erfarenhet som Trafikinspektör under nio år, att nästan alla handledare missar viktiga delar i sin utbildning till sitt barn. De flesta felen är du helt omedveten om. Du har lärt dig ”ditt” sätt att köra bil. Eleven kommer lära sig ”sitt” sätt. Alla människor kör bil på olika sätt.

Vill ni veta vilka delar din elev kan och inte kan, behöver ni boka en Prova-på-uppkörning hos mig. Alla som kör bil har brister. Vissa brister kan accepteras, andra inte. Bristerna ställs mot kraven för körkort i paragrafer. Hos mig får ni en utförlig analys med resultat och sammanställning av er aktuella nivå. Unika råd ingår samt även kunskap om hur paragrafer styr körprovet.

Det bästa är att både du och din elev är delaktiga i min tjänst. Eleven gör ett fiktivt körprov utifrån dennes aktuella kunskap. Jag för noteringar under körningen som vi sedan, efter provet, tillsammans lugnt och tydligt går igenom så ni båda förstår vad som är ett acceptabelt eller inte acceptabelt körsätt och i vilka situationer och utbildningsområden förbättringar måste ske och som ni bör öva vidare på. Vanligen hittas också enkla, helt onödiga fel som leder till underkänt körprov på Trafikverket.

Detta upplägg/sammantaget kommer att höja chanserna att klara det riktiga körprovet. Efter besöket hos mig övar ni vidare i er egna takt med nya insikter och fokusområden. Många väljer att boka ny en ny tid två till tre veckor senare för uppföljning.

Välkommen till fd. Trafikinspektören som delar med sig av sin erfarenhet.

Få Trafikinspektörens synsätt,
innan den riktiga uppkörningen!

 

TIPS:
Ett stort vanligt och onödigt fel som privatister gör är att inte ha en innerbackspegel för handledaren att se bakåt med – men det har väl ni? 😉

Tänk dig själv: Eleven har ingen aning om varför man bör följa upp saker bakom bilen. Detta i form av vart/när/hur/varför, i rätt sekund. Eleven har fullt upp med att se saker framåt.

Handledaren saknar spegel bakåt, så han eller hon ser ingenting bakåt. När handledaren inte ser och eleven inte vet, så blir det omedvetenhet i trafiken. Trots att både eleven och handledaren tycker att “det går ju så bra att köra”. Så blir det underkänt på Trafikverket. Garanterat. För det är en av många nycklar man som förare måste behärska. En stor del av “samspel” sker med bakomvarande trafik i många olika situationer!

Just det här med vart/när/hur/varför uppmärksamheten brister, är olika för olika människor i olika situationer.

Jag kan hjälpa er hitta och förstå de här delarna – samt många fler.

Handen på hjärtat handledare – hur bra koll har du egentligen på eco-driving? Hur väl följer du alla regler? Hur tänker och lär du ut t ex motorvägspåfart? Ser ni alla risker? Hur förhåller ni er till skymd sikt? Vad innebär det egentligen att köra trafiksäkert, rent praktiskt?

Jag kan lova att jag hittar delar i er körning som kan eller behöver förbättras! Och vore det inte skönt att klara körprovet utan att chansa?